When in Sodom

Okej. Det var droppen. Jag har fått nog! Jag kan köpa att en kanal som P3 har tappat sin lyster genom de senaste åren som gått. Men att det skulle bli såhär dåligt? Slå mig. Okej... Det kan till viss del ha med sommarpersonalen att göra, men ändå. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Det är som om snacket och hela upplägget på sveriges radio, Program 3, har tagit sig en hårdare presentation och tuffare jargong. Jag, som gick 9 år i en problemklass där både lärare och elever drog väldigt smutsiga skämt och använde svordommar i så gått som varje mening, kan tycka att P3 kan bli för mycket... Trotts att jag i vissa avseenden kan anse mig själv relativt avtrubbad.

 

Jag lyssnar i princip bara på radio när jag kör bil och eftersom P3 är den enda radiokanal min bil hittar (Jag svär att det är sant, tydligen behöver man inte ens en antenn för att få in skiten) så finns det inte mycket annat att välja på. Låt oss säga att jag lyssnar på radio i snitt 20 min varje vecka. På de 20 minuterna får jag höra: Bögar, bra att veta om bögsex (?!), reklamen till Ligga med P3 - "Onanerar inte du på jobbet?", Carpe Fucking Diem, en neutronbomb av svordommar, dåliga skämt OCH listan skulle kunna göras längre. Jag vet att vi har yttrandefrihet i Sverige, vilket innebär att man får prata om allt och man får tycka vad man vill (så länge man inte tycker homosexualitet är fel). Körsbäret på toppen av denna vidriga bakelse skulle kunna vara en symbol utav hur hela konceptet presenteras. Alla programledare verkar vara universitetsutbildade indie-veganer som på något sätt uppfattas på ett aristokratiskt och snobbigt sätt i tal och förande. Du vet, styv överläpp och engelsk accent... hela den biten. "Men guuuuuuud, hur kan du INTE köpa ekologiskt kaffe?!". Get the point?

 

Man får allt detta i ansiktet. Är det konstigt att människor blir som de blir? Eller kanske viktigast: Hur kan man riksera att barn lyssnar på detta? Det är äckligt och dåligt gjort. Jag upptäckte P3 runt 2006 och även om kanalen redan då hade lite mer "ungdomlig" karaktär så var det faktiskt en enorm skillnad från vad den är idag. Detta är mitt avsked till P3, nu blev det för mycket. Jag kommer njuta av ett väldigt friskt och stickande radiobrus i bilen framöver...

 

PS: Christer och P3 Rock är fortfarande lika bra som förr. Bara för att klargöra vissa saker.


Kommentarer
Postat av: fy

tyvarr kan man ju inte saja 'what happens at P3, stays at P3'

ratt groteskt...sjukt

2012-07-19 @ 03:14:21

Confess Here:

Alias:
Remember Me?

Phone nr: (If You're A Hot Babe)

Blog:

Accusations:

Trackback
RSS 2.0