De Qualité

Jag känner många och åter många som älskar musik. Om det har gått obemärkt förbi någon där ute så är jag själv en slav under bra musik. Frågan jag brukar ställa mig är om människor där ute egentligen bryr sig om musiken. Musikkvalité är något som (tyvärr) har gått förlorad de senaste åren. Mestadels tror jag det beror på bristen på kunskap. Jag tog mig friheten att leta runt lite på Wikipedia och gjorde några utklipp som jag tyckte var användbara. Var gärna öppensinnad, luta dig tillbaka i soffan och låt mig presentera fakta. För detta är inget som jag har hittat på själv. Jag ber om ursäkt i förhand om jag är rörig i mitt utförande.
 
 
CD-Audio

CD-Audio (CDDA) medger flera längder: den ursprungliga typen rymmer 74 minuter, men det finns numera även 80- och 90-minutersskivor. Längden står i relation till hur många sektorer skivan rymmer. En vanlig 74-minuters cd innehåller 333 000 sektorer. Varje sektor innehåller 2 352 byte ljuddata vilket innebär att en sådan cd rymmer cirka 747 mebibyte. Datat lagras sampel för sampel, 44 100 sampel à 4 byte per sekund. En del av kapaciteten reserveras för felkorrigerande kod, teknisk information för CD-läsaren, innehållsförteckning med mera.

"mp3-skivor" är tekniskt sett dataskivor, inte audioskivor. Musiken lagras som datafiler i skivans filsystem. Eftersom ljuddatat lagras i komprimerad form i filerna ryms mer musik på skivan, men läsaren måste ha processor- och minneskapacitet att avkoda datat.

 

MP3, egentligen MPEG-1 Audio Layer 3, är en del av standarden MPEG-1. MP3 använder en algoritm för destruktiv komprimering av ljud, vilket innebär att en del avljudsignalen försvinner när ljudet komprimeras enligt MP3 algoritmen. Vid låg datahastighet ger MP3 dålig ljudkvalitet jämfört med motsvarande nyare algoritmer som också tar bort delar av ljudet, men vid högre bitrate är kvalitetförlusten mindre påtaglig.

 

FLAC är en förkortning för Free Lossless Audio Codec och är ett digitalt dataformat förkomprimerad lagring av ljud, utan att någon information går förlorad; så kallad icke-förstörande komprimering. Komprimering med FLAC resulterar i något större filstorlekar än vid förstörande komprimering med hjälp av till exempel MP3 eller Ogg Vorbis, men eftersom ingen ljudinformation kastas bort i processen så kan man återskapa ljudfilen med samma ljudkvalitet som före komprimeringen – något som inte är möjligt vid användandet av förstörande komprimering.

 

Lättläst version: Vi utgår från att en CD med lagrad musik på utgör grunden i detta sammanhanget. Fördelen med CD skivor kan vara att de är lätta att få tag på. Man kan i princip gå in på Coop och hitta CD skivor, även om det mestadels är något i stil med "The Essetials of Tomas Ledin" så går det fortfarande att få tag på. I de allra flesta fallen så har ljudet på CDn kommit från artistens mastertape, vilket betyder att det är exakt såhär artisten vill att du ska lyssna på musiken - I en CD spelare. På en stereo. Varför? Eftersom det låter bra såklart. En CD är ett föremål! Vilket betyder att den faktiskt går att hålla i (så länge du inte har sprängt bort dina armar). MEN! Den kanske mest avgörande saken är att CDn faktiskt innerhåller musik. Musik som du kan lägga ner på datorn och sedan föra vidare till din Ipod eller telefon. Med andra ord. Har du CDn så kan du rippa ner musiken på en dator i både MP3 och FLAC. Skillnaden på dessa båda formaten är simpel - Lossy och Lossless, vilket direkt översatt skulle bli förlust- och förlustfri-överföring. Jag vill att du tar en titt på listan här under. (Texten fortsätter under listan)

 

The MP3 audio format lossy data compression. Audio quality improves with increasing bitrate.

  • 32 kbit/s - generally acceptable only for speech
  • 96 kbit/s - generally used for speech or low-quality streaming
  • 128 or 160 kbit/s – Standard bitrate quality; difference can sometimes be obvious
  • 192 kbit/s - a commonly used high-quality bitrate and the maximum supported by some MP3 encoders
  • 320 kbit/s - highest level supported by MP3 standard
 

Other audio

  • 32-500 kbit/s – lossy audio as used in Ogg Vorbis.
  • 400 kbit/s–1,411 kbit/s – lossless audio as used in formats such as Free Lossless Audio Codec (FLAC), WavPack, or Monkey's Audio to compress CD audio.
  • 1,411.2 kbit/s – Linear PCM sound format of Compact Disc Digital Audio.
  • 5,644.8 kbit/s - DSD, which is a trademarked implementation of PDM sound format used on Super Audio CD.
  • 18 Mbit/s - advanced lossless audio codec based on Meridian Lossless Packing. (Överkurs)
 
Listan ovan är sorterad efter olika musikfilers bitrate. Bitrate beskriver helt enkelt vilken hastighet de olika delarna av ljudet har när den färdas från en plats till en annan. Med andra ord så mäter bitrate:n hur mycket data som överförs under viss tid. Detta mäts oftast i bits per sekund (bps), kilobits per sekund (Kbps eller i detta fallet Kbit/s), eller megabits per sekund (Mbps). Det betyder att ju högre mängd dataöverföring vi har per sekund gör kvalitén på musiken bättre. Musikfiler i Mp3 rör sig mellan 128kbit/s - 320kbit/s och det är tydlig hörbar skillnad mellan de olika stegen. För skoj skull kollade jag upp vilken kvalité spotify streamar sin musik i. Spotify använder sig inte av Mp3 formatet utan OGG Vorbis (Se längst upp i Other Audio) och streamar i 160Kbit/s om du inte har premium. Om du däremot har premium så går det att välja 320kbit/s (dock så har inte all musik denna bitrate). Streamar du musik i Spotify via mobilen så har du en bitrate på 96kbit/s respektive 160Kbit/s.
 
Om du riktar din eagle vision på "Other Audio" igen, denna gången på punkt två som listar lossless audio. Här varierar bitrate:n mellan 400kbit/ - 1,411kbit/s, En markant ökning i kvalité om man jämför med Mp3 och Spotify. Jag tänkte fokusera på FLAC, som likt Mp3 komprimerar ljudet men gör det utan att ta bort någon data. Detta medför givetvis (som vi kunde läsa högre upp) att musikfilerna blir större. Mycket logiskt om du frågar mig. Laddar man hem musik i FLAC så brukar dessa filer vanligtvis ligga på en bitrate runt 1000kbit/s. Det behövs inget mattesnille för att räkna ut att en Mp3 fil i bästa tänkbara kvalité bara har ca 30% av den bitrate som en musikfil i FLAC har.
 
Om vi hoppar ner ytterligare en punkt i listan så finner vi Compact Disc Digital Audio (CD) som till 99% av fallen har en bitrate på 1,411kbit/s. Hoppar vi ner ytterligare ett steg så finns det till och med något som heter Super Audio CD (SACD) som har en bitrate på 5,644kbit/s! Men denna formen av CD skivor går bara spela upp på spelare som är certifierade som SACD-spelare - överkurs, ja. Backa tillbaka till den vanliga, hederliga gamla CDn. Har du en CD så kan du rippa ner musiken till både Mp3 och FLAC om du känner för det! Faktum är att en CD som rippats ner till ett lossless-format faktiskt kan låta bättre än själva CDn, men det är ett helt annat kapitel. Du kanske tänker för dig själv - "Tänk om det fanns ett enkelt sätt att förstå vad förstörande komprimering gör med en låt". Detta är din lyckodag! (tror jag). Vi säger att jag har köpt en CD som jag tänkte rippa till Mp3 i 320kbit/s! Så mycket som 60% av varje låt måste komprimeras bort för att denna konverteringen ska vara möjlig. Det är mer än hälften av informationen. Det skulle ju kunna vara så att datorn bara tog bort 60% av låten så att man fick massa tysta "hål" i låten, men så funkar det inte. Jag har försökt att hitta en bra liknelse och det enda jag kunde komma på var detta: Säg att du har ett paket mjölk. Häll ut lite mer än hälften av mjölken ur paketet och häll istället i vatten. Nu har du ett helt paket (en hel låt) mjölk. Det smakar inte riktigt som mjölk men du ser att det är mjölk (om något blaskig sådan) ungefär samma princip är det med Mp3. Man fyller ut filen genom att gissa vad som fanns på den innan. Jag tog mig friheten att illustrera detta med hjälp av en bild också...
 
 
 
Ja, det blev en bild på Mona Lisa. Till höger ser du CD och FLAC format och till vänster Mp3 och andra liknande format. Man har fortfarande tillräckligt mycket information för att fortfarande kunna gissa vad som är på bilden... Get it?
 
Den sista slutsattsen. Jag lovar, jag är snart färdig... Mp3, FLAC och CD har så många olika användningsområden och jag använder mig själv av alla formaten. Det jag försöker lyfta upp i detta inlägget är att man verkligen bör tänka sig för när man köper musik på nätet. Jag personligen skulle aldrig någonsin köpa musikfiler i Mp3 när man kan välja FLAC och Wav. Speciellt när det kostar exakt lika mycket. Det är nästan som att köpa gammalt bröd, ångrar man sig inte i affären så gör man det till frukosten dagen efter. Kvalitén spelar roll! Har du grunden (FLAC, Wav eller CD) så kan du få Mp3 också... UTAN extra kostnad. Tänk framåt i tiden! En dag kanske du förstår vilket misstag du har gjort och då skrattar skivbolagen bara åt dig. Och du kommer känna dig grundlurad.
 
Jag köper CD skivor för jag vet att jag får alla andra format när jag köper en skiva, även om det kräver lite extra jobb. Köp skivor, skaffa Db PowerAmp och föreviga din musiksamling! Det var mitt tips, hoppas det fanns några lärdommar att hämta. Jag svarar gärna på frågor. Tack.
 
/Rob

RSS 2.0