Point Of Entry

Dagens tanke. Jag skumpar runt längs kullerstensgatorna i centrala Karlshamn i min vita volvo (modell: flyktbil) när jag får syn på en lång och reslig ung man. Han har långt mörkt hår och lite ansiktsbehåring. Han går på ett sådant sätt som, även på långt håll, ger en tydlig bild av vilken person han är. Trotts att han är väldigt rak i ryggen så gungar han på ett speciellt sätt när han går. Jag kommer närmare och får det bekräftat... YEP, med det bleka skinnet och de tunna ovala glasögonen så finns det ingen som helst tvekan om att denna unga man är en tönt i datanördsklassen. Men när jag är jämte honom så ser jag något som fick mig att reagera. På jackan ser jag en patch som säger "Hells Angels"... Nej jag skojar bara, haha! Han har en patch som säger "Slayer". För er som inte är så insatta: Det är ett thrash metal band med hård image... och hård musik.

 

Min första tanke. Är det bara töntar som lyssnar på hårdrock nu för tiden? Men lika snabbt som orden hann lämna min mun (Korrekt iakttagande, jag pratar faktiskt med mig själv) så blev jag påminnd om en artikel jag läste för inte så länge sedan. Ta en klunk kaffe, gnugga dig i ögonen och häng med i resonemanget. Enligt modern forskning så har de personer som lyssnar på klassisk musik högre IQ än de som lyssnar på exempelvis hip hop. Uppenbarligen ingen fakta som får dig att skrika Jodie Fosters namn baklänges i häpnad, för alla vet ju att det finns väldigt få sofistikerade hip hoppare. Även om det är en helt annan diskussion så står jag för det påståendet. Hur som helst... I en annan studie har man kommit fram till att klassisk musik och hårdrock/metal har väldigt mycket gemensamt. Något som jag finner logiskt eftersom båda musikstilarna tillhör de mer extrema genrerna där ute. Dessutom har många metalband funnit mycket inspiration hos just klassisk musik, vilket är fakta.

 

Den slutgiltiga poängen. Med tanke på föregående antaganden så bör det vara högst troligt att de som lyssnar på hårdrock/metal faktiskt har lika hög IQ som de som lyssnar på klassisk musik. Men då hänvisar du kanske till snubben jag såg på stan tidigare idag. Nörden. Ja, det är sant att väldigt många hårdrockare/metalheads är töntar och utbölingar. Men det behöver ju inte betyda att dom är tröga och osmarta. Jag skulle nog säga att det talar för att dessa personer faktiskt är ganska smarta. Smarthet behöver ju nödvändigtvis inte bara innebära att man är bra på matte och kan göra en kalkyl på allt i livet. Om jag inte misstar mig så ser väl anhängarna till den klassiska musiken också ganska nördiga ut? Om man bortsett från att det typiska Beethoven-fanet jobbar som kemist och har en position i nobel-akademins styrelse så finns det liknande drag med den IT-supports-jobbande-datanörds hårdrockaren? Försök inte påpeka att resonemanget går halt på denna bagatell! Som jag ser det så handlar det om en klassfråga. Alltså vore det etiskt orätt att påpeka skillnaden på detta planet. Varför? Säg att du har en fattig indier och en överjordiskt rik ryss som besitter samma kunskaper. Vore det rätt att säga att någon utav dessa två är bättre än den andra bara för att de inte har lika bra förutsättningar? Om någon skulle få del av fördelarna så vore det fattiglappen... Vad var det nu jag försökte säga?

 

... Ja just det! Lilla Wayne och 15 Cent, you're goin' DOWN! Biiiatch!


Kommentarer

Confess Here:

Alias:
Remember Me?

Phone nr: (If You're A Hot Babe)

Blog:

Accusations:

Trackback
RSS 2.0