The FX's Are Nothing... Nothing

Jag kollade på "An American Werewolf In London" igår. Givetvis har jag sett den innan. Jag tyckte nästan den var bättre nu än första gången jag såg den. Jag gillar effekterna, eller snarare bristen på effekter. På något sätt var det mer genuint då, förr i tiden, när de vanställda ansiktena faktiskt inte var gjorda i en dator utan faktiskt var äkta hantverk. Hela känslan med gamla skräckfilmer är något som inte går att fånga i dagens filmer. Ta en film som The Shining till exempel, som är en av mina favoritfilmer. Varför? För att det är bra dialog, psykad musik och framför allt för att man har lyckats fånga stämningen. Visst, det är ju Kubrick som har hållt i kopplet, men jag vill ändå påstå att det finns något där. Det där lilla extra. För egentligen händer det inte så mycket läskiga saker i filmen utan allt går ut på den där kusliga känslan som man får i det stora övergivna hotellet. Man vet att det ligger på en avlägsen plats och man vet att det händer skumma saker där. Framför allt så vet man att Jack är påväg att bli galen. Men å andra sidan, skulle inte du också bli det?

 

 


Kommentarer

Confess Here:

Alias:
Remember Me?

Phone nr: (If You're A Hot Babe)

Blog:

Accusations:

Trackback
RSS 2.0