The Pianist That God Forgot

Oavsett vad folk säger så har tv-reklamerna mer makt än man kan tro, med en viss marginal för hur man väljer att tolka "makt". Humor, som kan täcka ett väldigt brett spektra, är för många en viktig beståndsdel i en reklamfilms uppbyggnad och kan till viss del också vara en tolkningsfråga. Egentligen är det väl mer så att man märker de roliga detaljerna om man bara är uppmärksam. Eftersom jag tycker överflödet av reklampauser är det tråkigaste som finns så har jag mina egna metoder för att göra lidandet lite roligare. Så länge jag kan minnas har jag omvandlat alla seriösa reklamsnuttar till hey barberiba versioner i mitt huvud och all reklammusik har fått sina texter redigerade efter mer passande ändamål. Allt blir så mycket roligare om man helt enkelt bara byter ut några få ord.

Förutom de reklamerna som är roliga utan att man behöva ändra något så finns det reklamer som kan placeras i den subtila humorkorgen. Vilket skulle bli reklamerna för Imodium Plus och Haribo. Imodium Plus är så grymt rolig bara för att det är en kvinna som får vara Diarréoffer inför en hel nation! Kort sammanfattning: Den ovanligt positiva berättarrösten börjar med orden "Diarré är ett tecken på att din mage jobbar för snabbt" och samtidigt visas en kvinna som är ute och jogga i solsken... wtf? För det första; "Tjejer bajsar inte" (enligt dom själva iaf
). För det andra; Vem är ute och joggar när man vet att man har diarré? och för det tredje; Varför är det solsken och glada röster i en reklam för intensiv diarré? Diarré är för tusan ingen solsemester och kommer ALDRIG att vara!

Haribo? ja, det kanske inte är det mest självklara valet av en subtilt rolig reklam, men det är faktiskt som så att denna filmsnutt i själva verket är rätt så rolig. Kort sammanfattning: En blå, kraftigt gungande haribo-bus, sprider bokstavligt talat solsken överallt där den kör. Bussen körs av en gul, ultrafet och svullen chippendale-björn som ser hög och bögig ut. Jag vet inte om budskapet i denna reklamen är vad jag tror det är. Men björnen lurar in barn i sin buss med hjälp av godis och vem vet vad som händer sen?... Kan det vara så att den gula chippendale-björnen som symboliserar haribo är släkt med Ronald McDonald?

To Be Continued...

/Rob

Kommentarer

Confess Here:

Alias:
Remember Me?

Phone nr: (If You're A Hot Babe)

Blog:

Accusations:

Trackback
RSS 2.0