Lunatic Soul

För ungefär ett år sedan hade jag som tradition att varje söndag sätta mig ner och skriva veckans skivtips, ett projekt som efter ett tag inte kändes lika roligt att genomföra. Men när det nu är söndag och solen lyser genom mina vita gardiner så känns det fullt naturligt att sätta sig ner framför datorn och skriva ett par stycken om veckans mest spelade skiva. Idag har jag valt att skriva om ett polskt band som skulle kunna liknas vid en blandning mellan Porcupine Tree och Tool. Det är svårt att tänka sig hur ett band från Polen skulle kunna göra musik som håller någorlunda klass med tidigare nämnda band. Men faktiskt (och som vanligt enligt mitt personliga tycke) så håller musiken hög klass. Så klart ska man ju även ha i tankarna att detta är bandets debutskiva (uppföljaren är på väg) vilket automatiskt borde göra så att förväntningarna hamnar på en realistisk nivå.

Soundet är bitvis lika drömmande som PT's men i jämförelse så är det inte det man tänker på när man hör Lunatic Soul. Man får lite höst/kylig vårdags känslor av musiken och de olika effekterna som erbjuds, alltså vibbar det lite Damnation (Opeth). Det märks att det är ett gäng väldigt skickliga musiker som ligger till grund för denna skiva. Polens Finest, haha? Om du gillar Porcupine, Tool, OSI, och Opeth så borde detta vara något för dig! Progressivt och elektroniskt när det är som bäst!

Om du inte finner orken att tanka skivan så rekommenderar jag att bara lyssna på "The New Beginning" eller "Summerland" på t ex LastFM som smakprov. Det är kanske möjligt att skivan finns på Spotify också men jag vill inte uppmuntra någon att använda det.

/Rob

Kommentarer

Confess Here:

Alias:
Remember Me?

Phone nr: (If You're A Hot Babe)

Blog:

Accusations:

Trackback
RSS 2.0