Evil, Evil, Evil

Oh Ye! När förväntningarna går hand i hand med verkligheten så blir man inte bara nöjd för övrigt utan även stolt över sig själv. Ett exempel på detta skulle kunna vara när Sweden Rock Magazine ligger i brevlådan, precis som man hoppats på! Denna gången fick Slash äran att pryda omslaget på månadens nummer. Men så var det ju den där medföljande Exklusiva CD-singeln från Watain som enbart släpps via SRM. Visst är det roligt med exklusiva släpp i samband med tidningen (mig kostar det inget extra för ändå) men givetvis så ska detta släpp vara från ett black metal band som sminkar sig med aska och grisblod. Vad Singeln heter vet jag inte eftersom det i black metal sammanhang alltid är oläsliga bokstäver inblandade. Jag antar att ett typiskt black metal fan kan läsa det utan någon större svårighet och antagligen är det väl det som skiljer "getterna från fåren"?

Singelns omslag är tecknat i en äldre bibel-liknande stil (en bantad variant av Gustave Doré) som jag dessutom finner väldigt intressant och stämningsfull. Motivet kan ju däremot diskuteras. Bilden visar en Muskulös man med höftskynke som med vänsterfoten står på en död mans kropp och trampar av honom huvudet. Ur höftskynket och ner längs benet slingrar sig en stor orm som enligt min tolkning motsvarar hans kön. Runt axlarna hänger en mantel med en nerdragen kåpa som gör mannens ansikte synligt: hälften levande, hälften död. Mot en svart måne håller han en blodig "skära" (dvs en halvcirkelformad skördekniv) som han har skurit sitt offer i halsen med. vid den döda mannens högra sida ser man en törnebuske och på hans vänstra en korg som han troligtvis har tappat efter det han fått halsen uppskuren. Med andra ord: Ett obeskrivligt ondskefullt omslag. På ett sätt gillar jag hur det är ritat och vilket intryck man får utav denna bild men dess innebörd och alla oläsliga, sataniska tecken skrämmer skiten ur mig.

Efter att ha läst låtens lyrik som finns på insidan utav konvolutet finns det inga tvivel om att männen som pryder omslaget ska föreställa Kain och Abel. Texten i övrigt innehåller ca 100% hädelse och ungefär lika mycket djävulsdyrkan. Jag tänker citera ett stycke ifrån texten som helst bör ses som ett varnande exempel. Känsliga läsare varnas!

"Hail! Hail! Thou Who Makes All Cosmos Wail
In Anguis As We Fuck The World, And Sodomize The God That Failed
Cain! Cain! By Thy Blade Let All Gods Men Be Slain
Harvest Now The Fuits Of Death And Set The Night Aflame Again
FIRE!" - Watain - Reaping Death

Där har vi ett axplock av vad som är vanligt förekommande i de mesta av black metalens texter. Personligen blir jag rädd och orolig när jag läser de ovanstående raderna, men det kan också vara bra att känna sin fiende! Jag är övertygad om att många inte begriper hur allvarligt innehållet i vissa texter verkligen är. För även om det kan verka oskyldigt så har det mer betydelse än man kanske kan tro. Ser man världen från detta perspektivet är det väl inte så konstigt att det blir skottlossningar på skolor och liknande? I vanliga fall kanske det hade varit på sin plats att ge bort skivan men när man vet vad den har för budskap så vore det rätt dumt att låta den hamna i någon annans händer. Den bästa platsen för denna skivan är definitivt i brasan! Jag undrar vad killarna i Watain skulle säga när dom fick reda på att askan dom har i ansiktet kommer från deras egen singel? haha

/Rob

Kommentarer
Postat av: Wiie

Mycket väl skrivet!

" Jag är övertygad om att många inte begriper hur allvarligt innehållet i vissa texter verkligen är. För även om det kan verka oskyldigt så har det mer betydelse än man kanske kan tro."

Håller med 100%

2010-04-07 @ 11:48:45
Postat av: Carl-Filip, prince of Sweden

vi får annordna publika bål utav blackmetal skivor, haha

2010-04-12 @ 02:00:21
Postat av: Döden

"Jag undrar vad killarna i Watain skulle säga när dom fick reda på att askan dom har i ansiktet kommer från deras egen singel? haha"



Jadu robban, jag är ganska säker på att det är precis denna reaktion killarna i Watain vill framkalla hos din människotyp. Tordes förresten inte Tools otaliga texter om droganvändande och ockulta referenser framkalla liknande reaktioner?

2010-05-18 @ 13:47:57
Postat av: Rob

Ja, du som kallar dig "döden", Innan jag begrundar din fråga med någon som helst uns av respekt så undrar jag om du har ett riktigt tilltalsnamn eller om du vill fortsätta att vara känd som den som tagit miljarder människoliv historien igenom?



hör gärna av dig igen



2010-05-18 @ 16:50:54
Postat av: M

Nog är dessa texter seriösa och därmed ack så vackra. Detta inlägg gav mig en helt ny anledning att älska och ta in texter som denna, trodde inte folk blev stötta av dem längre men du bevisade att ni fortfarande finns.



Tack Rob.



Du besvarade förresten inte Dödens fråga "för att han inte visar sitt tilltalsnamn" på en blogg.

Ställer samma fråga som honom, Tool har till och med bandbilder på sig själv sittandes och forma ett pentagram. Det är något du borde tänka på en extra gång om det nu är sådan ondska som orsakar död i denna värld.



Hoppas "M" är tillräckligt mycket ett tilltalsnamn för att du nu ska betrakta mitt inlägg med ett uns av respekt.

2010-05-18 @ 23:58:59
Postat av: Rob

M, om du tycker det är coolt att beblanda dig med texter där man uttrycker en önskan om att alla som har en religion ska dö och samtidigt spottar gud i ansiktet så får du givetvis tycka det. Jag skiter fullständigt i hur du väljer att använda ditt liv och dina åsikter. Jag tycker det bara är lite komiskt att någon som valt ondskans sida inte vågar säga sitt förnamn.



Vad gäller Tool så förstår jag inte riktigt vad dom har med detta inlägget att göra?



jag hoppas vi förstår varandra?

2010-05-19 @ 16:56:20

Confess Here:

Alias:
Remember Me?

Phone nr: (If You're A Hot Babe)

Blog:

Accusations:

Trackback
RSS 2.0