The Red Album



Baroness - The Red Album

När slutet på veckan börjar närma sig och söndagen ligger och väntar så är det mer eller mindre slagsmål i startgropen om vilken skiva som ska komma med i veckans skivtips. Den drös med förstaprioriterade tungviktare till album som jag vanligtvis, sakta men säkert, betar av varje vecka får ibland sig en rejäl käftsmäll när det helt plötsligt slirar förbi en nykomling och kniper tieln som "Veckans Skivtips". Precis så ligger det till denna veckan, för till skillnad från de flesta albumen på väntelistan så har veckans skiva bara funnits i min ägo en dryg timme. Vilket betyder att jag, medan jag skriver det här, håller på att lyssna igenom skivan.

Baroness... Namnet låter saftigt och sött lik en perfekt mogen honungs melon, Jag är törstig (går till köket och hämtar dricka). Anyways, det är inte så vanligt att jag fastnar för en skiva så snabbt som jag precis gjorde för The Red Album. Men när det händer så känner jag mig nöjd med mig själv. Baroness är för övrigt ett Amerikanskt band som jag skulle beskriva som en blandning mellan Mastodon, Mono och The Sword. Det är Episka slingor där man kan drömma sig bort, varvat med lite ösigare partier som får en att undra hur grymma Baroness måste vara live. Den något råa mixningen ter sig utmärkt till spelstilen och det känns väldigt roligt att lyssna på. För övrigt är det ju även ett snyggt artwork till skivan. På tal om artwork så har Baroness sångare och gitarrist John Baizley även gjort artwork till bland annat Pig Destroyer... Intressant indeed... Tanka hem skivan och lyssna, blir du besviken så får du pengarna tillbaka.

/ rOB

Kommentarer

Confess Here:

Alias:
Remember Me?

Phone nr: (If You're A Hot Babe)

Blog:

Accusations:

Trackback
RSS 2.0