SOAD Toxicity



System Of A Down - Toxicity


Jag hade slutat min nionde årskurs av skolgången och var på väg in i en ny slags era. Jag skulle börja gymnasiet och kliva ännu ett steg närmre ”vuxenlivet”. Ordet ”metal” verkade helt abstrakt och som en ren omöjlighet för mig att anamma. Från att ha börjat som ett simpelt tips från en vän genom en bränd skiva med all sorts musik, med låtar från bl a Slipknot, började det utgöra en del av mig. Jag lämnade all den musik jag tidigare lyssnat på och förkastade som om det vore likt en nedbajsad naken man som suktat efter min kropp, vilket jag har svårt att beskriva i ord över tacksam jag är för det.

 

Jag, Vicarious, har som den förste gästande recensenten på min käre vän Robscenes blogg valt att lovorda bandet System Of A Down och deras album Toxicity. Ett album som kan få hårsäckarna att sätta sig spikraka upp i luften. Den innehåller nog i stort sett något som kan tilltala det stora flertalet, OM man visar sig öppen och ärlig mot sig själv och inte mot påverkan från andras ointressante tycken. Säg ärligt hur man INTE kan tilltalas av en låt som ”Atwa” då den talar om hur man ibland kan kanske känna sig osynlig, obetydande och endast som hundskiten under en sketen Lacostesko. Eller hur deras låtar talar om sanningen med vetenskapens misslyckande till att skapa en bättre värld då den tvärtom gör den värre i vissa aspekter..

 

Albumet tar verkligen tag i en och fångar en under de tre kvartalen av en timme som skivan med sin rätta behöver, om inte mer. Det var verkligen alltför längesedan jag tog mig tiden att lyssna på detta album. Så många minnen som kommer tillbaka i mitt sinne och får mig att känna saker på nytt, saker man trodde sig helt ha glömt. Den hugger tag i en och får omvärlden att försvinna för en stund. Dess helt unika experimentella musik förklarar varför det är en sådan bred massa som vänder sina öron till S.O.A.D. Texterna, rytmerna, tyngden och känslorna i låtarna gör detta albumet till en av de bästa och nyskapande banden i modern tid, utan tvekan.

 

Att vara lodis är miljötänkande, de är pantisar

 

/ Vicarious



Kommentarer
Postat av: K8

Toxicity var även mitt första kapitel.

Cheers!

2009-05-25 @ 01:22:04
Postat av: Eunice

Hallå!

dedicated to metal..I guess!

Var en vän till dig och numera är FB vän till mig som skvallrade att du trots att du är konsekvent FB-motståndare gärna uttrycker dig personligt i bloggform, intressant för en som forskat och skrivit en 40 sidors avhandling på c-nivå i ämnet som grundar sig på förra årets största bloggare... Anar en viss motsägelse men en kontroll och integritet som de flesta 90-talister är i total avsaknad av och lämnat utrymme för en utpräglad narcissim...jaja.. nog om det! GBG i helgen? Kanske vi ses över en glass... ska ju bli HETT!!! Kram!

2009-05-28 @ 17:23:29
Postat av: Carl-Filip, prince of Sweden

Fick hört S.O.A.D. i början av högstadiet, då man lånat skivan på ett bibliotek som man importerade till sitt xbox. Nostalgi

2009-06-02 @ 15:52:49

Confess Here:

Alias:
Remember Me?

Phone nr: (If You're A Hot Babe)

Blog:

Accusations:

Trackback
RSS 2.0