Sherifferna i Mörrum?

Klockan var runt 2 i lördags natt. Jag, Joakim och Finnen hade precis kollat på film och följande uppdrag var att köra hem Finnen. Istället för att som i vanlig ordning sitta och såsa efter filmen så bestämde jag för att köra hem min vän direkt, mest för att jag var trött och ville hem och sova. Vi går ut i hallen och tar på oss skorna och lämnar huset. När vi har gått ner från trappen och börjar närma oss bilarna så dunsar det till på min bil. Min första tanke är att "det måste vara en katt", men jag förstår nästan direkt när tanken ploppar upp i huvudet att så inte är fallet eftersom en katt inte skulle kunna föra ett sådant liv.

Och en katt var det verkligen inte! För i nästa sekund ser vi en man kliva ur min bil från den främre passagerardörren och börjar springa bort från bilen! Jag skriker spontant men bestämmt "HEY! STANNA!" och börjar springa efter mannen. Innan mannen lämnar vår nerfart och beträder vägen tappar/slänger han något. Jag ser att det är min bilstereo (what else?) men bryr mig inte om att stanna utan fortsätter jakten. Han springer in på grannens tomt och efter ytterligare 10 meter så tappar/slänger han bort ännu ett föremål. Jag uppfattar inte vad det är och låter mig inte distraheras, jag är nära honom och kan nästa grabba tag i luvan till hans munkjacka...

Precis när jag lyckas få tag i luvan med två av mina fingrar så springer både mannen och jag rakt in i ett, en meter hög, vitmålat staket. Gärningsmannen trillar över medan jag blir kvar på andra sidan. Jag ser att han reser sig och forsätter att springa samtidigt som jag bakar ett par steg för att få satts att hoppa över staketet. Men då dyker Finnen upp som skjuten ur en kanon och flyger över staketet, Jag skriker "TA HONOM NU!" och litar på att han gör sitt bästa. Samtidigt som de peppande orden till Finnen flyger ur min mun springer jag snabbt som tusan hem för att be mamma och pappa ringa polisen. Jag springer och knackar på källarfönstret (som är deras sovrumsfönster) och ropar "Kom ut nu! RING POLISEN!". Jag hör Finnen ropa mitt namn och jag springer snabbt tillbaka till grannens trädgård där finnen ligger och håller fast gärningsmannen. Han frågar om jag är skadad. Jag svarar att jag är okej och frågar honom samma fråga. Tillsammans med min käre far och grannen Donald buntade vi ihop mannen med spännband och inväntade polisen som anlände ca 20 min senare.

Polisen tackade oss senare för att vi hade varit duktiga och tagit fast mannen. Jag och Finnen var nog mest förbryllade över att vår tajming hade varit så bra, för hur stor är chansen att överaska en inbrottstjuv sådär? Lördagen fick ett minst sagt annorlunda slut... Märkligt

PS: Äntligen fick Finnen använda sin bensax i praktiken!

/rOB

Kommentarer
Postat av: morbror

Åhhh! vad roligt, det är ju en sån sak man bara drömmer om att få vara med om...ungefär som att nån gång få använda bollträt som ligger och dammar under min säng ! suck..

2009-06-08 @ 22:08:32
Postat av: LillFlokén

Det var inte illa :P snyggt :)

2009-06-09 @ 10:14:11
Postat av: sara

ojoj spännande slut på dagen :o

2009-06-17 @ 20:27:53
Postat av: Carl-Filip, prince of Sweden

DEN FRUKTADE BENSAXEN!!

2009-06-21 @ 22:12:41

Confess Here:

Alias:
Remember Me?

Phone nr: (If You're A Hot Babe)

Blog:

Accusations:

Trackback
RSS 2.0