From Mars To Sirius


Gojira - From Mars To Sirius

Jag minns när Cavalera Conspiracy avslutade första dagen av Metaltown förra året. Jag minns deras bassist som hade ett stort och yvigt skägg och slickat långt hår. Det tog mig drygt två månader innan jag kom på vem denna mannen var. Han var inte bara bassist i CC utan även gitarrist och frontman i det legendariska bandet Gojira. Joe Duplantier har många skepnader (två av dom känner jag till) men det är bara en utav dom vi ska fokusera på idag. När jag hör Gojira så uppstår samma känsla som jag känner när jag lyssnar på gamla Sepultura. Det är rakt och ärligt och inget rövslickande. Kanske drar jag paralleller mellan Sepultura och Gojira utav den enkla anledning att båda banden kommer från länder som inte är så djupt förknippade med tung och rå Metal? Oavsett vad som ligger till grund för mina associationer så tycker jag att Gojira behöver en liten stund i rampljuset. Skivan From Mars To Sirius är ett concept album som fokuserar kring naturens och omgivningens förändringar (växthuseffekten, alltså de negativa effekterna) och om hur människan måste göra någonting för att rädda jorden innan det är för sent. From Mars To Sirius är Gojira's tredje album i ordningen och trotts att soundet är lika brutalt och stenhårt som vanligt så finns det även några snygga och episka partier, som enligt min mening både gör det lättare att lyssna på skivan i helhet och även ger den ett speciellt och mer utvecklat kännetecken. När Gojira har kommit till skivsamlingen så har dom kommit för att stanna! Välkommna!

/Rob

Kommentarer
Postat av: Jessica

sv; dom hade jag gärna sett! men det är 18 årsgräns va?

2009-08-23 @ 15:11:09
URL: http://byjessica.blogg.se/

Confess Here:

Alias:
Remember Me?

Phone nr: (If You're A Hot Babe)

Blog:

Accusations:

Trackback
RSS 2.0