From Hell

Idag kom dommen för de åtalade i Piratebay-rättegången. Ska jag vara ärlig så är det hela rätt deprimerande om inte än mer upprörande. Inte nog med att regeringen röstade igenom IPRED lagen som trädde i kraft för drygt två och en halv vecka sedan, bara det borde ju vara ett varningstecken? Nu har du alltså inget privatliv alls, överhuvudtaget! Grädden på moset blir ju att det nu haffar de fyra killarna som är ansvariga för Piratebay och ger dom 1 års fängelse och ett skadestånd på dryga 30 miljoner svenska kronor!

Ska man se det ifrån musik och film industrins sida kan jag tänka mig att alla tjocka bolagschefer sitter och river sig på pungen och röker sin cigarr, samt gottar sig i överflödig lycka som i grund och botten endast är girighet. För dom är detta en fantastisk dag. Jag kan på solida grunder garantera att musik och filmindustrins påståenden om att deras bransch med tiden skulle dö ut pga fildelning bara är totalt skitsnack. Under 2008 gick filmindustrin med 9,9 MILJARDER i vinst och även skivaffärerna säljer mer CD-skivor än vad dom har gjort på jag vet inte hur länge! Vad kan vi dra för slutsats av detta? Jo, att fildelning inte påverkar Branschen så mycket som alla tror. Givetvis kommer man ju inte ifrån att det alltid finns folk som bara tankar ner en massa skit utan att ens ha en tanke på att vare sig köpa filmen, CDn, eller gå på bio. För min del så har fildelning fått mig att upptäcka så mycket ny musik. Musik som jag kanske aldrig skulle lagt märke till om det nu inte fanns en möjlighet att ladda ner den.

Bara för att jag kan tanka hem musik gratis (dock illegalt) så betyder väl inte det att jag automatiskt skiter i banden som gör musiken? Om jag tankar hem en skiva och upptäcker att, shit denna var ju verkligen svinbra! Då finner det väl sig relativt naturligt att jag köper den inom en inte allt för avlägsen framtid? Både CD-skivor, LPs' och Merchendise hjälper dina favoritband att bli motiverade att fortsätta med just det dom gör och även tjäna pengarna som dom så väl förtjänar, för tro det eller ej, men det är inte så lätt som alla tror att vara musiker.

Tidigare idag kollade jag hur mycket pengar jag har lagt på skivor det senaste året. Även om jag bara räknade det jag har beställt från Ginza och CDON så hamnade det på runt 3000:- och då är inte ens mina köp jag har gjort direkt från skivaffärerna eller tradera inräknade. Så den som påstår att jag är en tjuv för att jag laddar hem en massa musik kan börja begrunda sig själv lite närmare. Att lägga ner tid på att sätta dit fildelare istället för att sätta dit de riktiga bovarna är bara så ruttet och motbjudande att man mår illa av bara tanken. Nu får en pedofil som har förgripit sig på små barn får lindrigare straff än en fildelare? Det är helt otroligt. Är det verkligen rimligt att någon som har gett musik och filmindustrin en rejäl skjuts ska få 1 års fängelse och 31 mille i skadestånd? Om vi vänder på det hela och granskar det lite så förstår vi snart att det är bättre att vara mördare än att vara fildelare. För när du väl åker dit så får du lindrigare straff...

Slutsats: Världen är vänd upp-och-ned. Vi är alla olagliga på vårt egna lilla sätt men i olika utsträckning. Idag har vi verkligen fått bevis på att regeringen och nissarna som sitter och snickrar ihop lagar har riktat förstoringsglaset på fel problem. Lägg ner åtalet, FRIA PIRATEBAY!

/ Rob The Good Pirate Citizen

PS: Om du funderar på att bli mördare eller liknande så är det rätt tid att bli det nu! Är du osäker? Då borde du få veta att det finns bra utbildningsmöjligheter och väldigt fin mat i fängelset! Slå två flugor i en smäll, bli av med någon du ogillar och få chansen att bli jurist! Du är bara några knivhugg iväg...

Kommentarer
Postat av: Gottfrid Svartholm Warg

Tack för stödet, aktioner som dessa kommer belönas när tiden för revolution är inne!

2009-04-17 @ 21:20:11
Postat av: Miscela

SV: Dags att visa att vi lever i en demokrati....

2009-04-18 @ 14:19:24
URL: http://miscela.blogg.se/
Postat av: Anonym

Så sant som det är sagt men inte bryr de sig om att de egentligen går med vinst!? Som du säger så går ju inte artisterna heller med förlust,tkr man om en skiva klart man köper den.

DESSUTOM betalar de flesta en ganska dyr avgift för att överhuvudtaget kunna nå nätet, varför inte låta dessa bolag avsätta en del av avgiften som betalning för det deras kunder laddar ner? Täcker säkert vad det ska..Ofta är filmer inte av bästa kvalité, inte med svenska subs osv..

2009-04-18 @ 20:05:03
Postat av: Sara

ovanstående kommentar^^

2009-04-18 @ 20:06:04
Postat av: Vicarious

Resultatet av detta kommer bli en kedjereaktion av dåliga följder. Externa hdd släng er i väggen, ty de behövs inte längre, snabbare internet, vad är det då för mening? CD och DVD skivor att bränna på behövs blott inte längre, ska folk fylla dem med egobilder allena? They are staring down the barrel of the 45, with a bad outcoming

2009-04-20 @ 00:49:45
Postat av: LillFlokén

Håller med fullständigt!

2009-04-20 @ 19:19:06
Postat av: Carl-Filip, prince of Sweden

min välpolerade lacksko kan ära deras rövar med ett besök

2009-04-21 @ 14:07:51
Postat av: Lolla

ipred strider mot våra mänskliga rättigheter.

2009-04-27 @ 20:38:35

Confess Here:

Alias:
Remember Me?

Phone nr: (If You're A Hot Babe)

Blog:

Accusations:

Trackback
RSS 2.0